Analiza systemu prawnego Republiki Armenii, ze szczególnym uwzględnieniem praw kobiet

Marek reszuta

Tradycyjny model roli kobiet w życiu Ormian

  • Obowiązek szanowania mężą – żona ormiańska nie miała prawa podnieść głosu na męża, nie miała prawa odmówić wysłuchania go;
  • Kobieta ormiańska nie miała prawa kłócić się ze starszymi osobami z rodziny swojej i męża, w tym oczywiście przede wszystkim kłócić z mężczyznami
  • Ormianka nie miała prawa odmówić prowadzenia domu, bycia gospodynią (poetycko – „uczynienia z domu miejsca ciepła”), to na Ormiance leży prowadzenie domu. I tu ważna zasada – Ormianka ma prawo nie pracować poza domem – obowiązki utrzymania domu i zarabiania pieniędzy leżą po stronie męża;
  • Ormianka ma obowiązek rodzić dzieci. Im więcej, tym lepiej, minimum to 2-3 dzieci;
  • Po stronie Ormianki leży wychowywanie dzieci i uczenie ich życia;
  • Ormianka, przy obłożeniu całego dnia pracą i opiekowaniem się dziećmi, nie ma prawa źle wyglądać dla swojego męża;
  • W wiejskich regionach kobieta nie miała prawa sama iść do kogoś w gości, bez męża. Ta zasada nadal obowiązuje w niektórych rejonach Armenii.
  • Ormianka nie miała prawa wychodzić z domu po 21:00. I tu ponownie – są rejony Armenii, gdzie ta zasada nadal obowiązuje.
  • Przez całe wieki Ormianki nie miały prawa zostać mniszkami (miały rodzić dzieci). Ta zasada zmieniła się stosunkowo niedawno i już można spotkać w Armenii mniszki-Ormianki.
  • Jedną z niepisanych zasad dla Ormianki był zakaz wyjścia za mąż za muzułmanina. Dla Ormianki najwłaściwszym kandydatem na męża jest Ormianin. I podobnie jak z mniszkami, ta zasada już się zmienia i, zwłaszcza w diasporze, małżeństwa Ormianek z muzułmanami już się zdarzają.

Okres Związku Radzieckiego

Armenia po roku 1990

a) Konstytucja Republiki Armenii

b) Umowy międzynarodowe

  • Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW), uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1979 r., która wyznacza międzynarodowe standardy w zakresie ochrony praw kobiet we wszystkich dziedzinach życia. Konwencja uznając prawa kobiet jako nieodłączną część praw człowieka i zobowiązuje państwa-strony do podejmowania działań na rzecz zapewnienia równości płci we wszystkich sferach życia. Armenia podpisała Konwencję w 1993 roku, ratyfikowała w 2006 roku;
  • Protokół dodatkowy do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, który wszedł w życie w 2000 r. i przewiduje możliwość przedkładania Komitetowi do spraw likwidacji dyskryminacji kobiet skarg na niewykonywanie przez państwa postanowień konwencji.
  • Deklaracja w sprawie likwidacji przemocy wobec kobiet, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1993 r., która definiuje przemoc wobec kobiet jako naruszenie praw człowieka i apeluje do państw o podjęcie działań na rzecz jej zapobiegania i zwalczania.
  • Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (tzw. Konwencja Stambulska), która weszła w życie w 2014 r. i jest pierwszym wiążącym instrumentem prawnym na szczeblu międzynarodowym, który uznaje przemoc wobec kobiet za formę dyskryminacji i naruszenia praw człowieka. Armenia podpisała 18 stycznia 2018 r. konwencję, lecz jeszcze dotychczas nie ratyfikowała konwencji, z uwagi na opór społeczny oraz uwag dpo art. 20 ust 2 (w sprawie odszkodowań ze strony Państwa), art. 55 ust 1 (dot. postępowania ex parte i en officio), art. 58 (dot. przedawnienia) i art.59 (w sprawie utrzymania statusu rezydenta);
  • Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu handlu ludźmi, zwłaszcza kobietami i dziećmi, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2000 r., która ma na celu zapobieganie i karanie handlu ludźmi, a także ochronę i pomoc ofiarom tego zjawiska.
  • Rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000), 1820 (2008), 1888 (2009), 1889 (2009), 1960 (2010), 2106 (2013) i 2122 (2013) dotyczące kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, które podkreślają rolę kobiet jako aktywnych uczestniczek procesów pokojowych i budowania demokracji oraz potępiają wszelkie formy przemocy seksualnej i opartej na płci w sytuacjach konfliktu zbrojnego.
  • Decyzja 2023/162 w sprawie misji Unii Europejskiej w Armenii (EUMA), która ma na celu przyczynienie się do tworzenia bezpiecznego i stabilnego środowiska na obszarach Armenii dotkniętych konfliktami, w których poprawa bezpieczeństwa ludzkiego i normalizacja stosunków między Armenią a Azerbejdżanem w terenie umożliwią dalsze postępy w kierunku ewentualnego porozumienia pokojowego. W planowaniu strategicznym i operacyjnym, działaniach i sprawozdawczości misji w pełni uwzględnia się i aktywnie propaguje międzynarodowe prawo humanitarne, prawa człowieka i zasadę równości płci, ochronę ludności cywilnej, a także programy działań określone w rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1325 (2000) i następnych rezolucjach dotyczących kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.
  • Konwencja ONZ o prawach dziecka (CRC) z 1989 roku (Armenia ratyfikowała konwencję w 1992 roku podpisała Protokół Fakultatywny w roku 2005);
  • Konwencja ONZ (genewska) dot. statusu uchodźców z 1951 (wraz z Protokołem Nowojorskim z 1967 roku) – ratyfikowana w 1993 roku;
  • Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych z 2006 roku (podpisana w 2007 roku i ratyfikowana w roku 2010);
  • Międzynarodowa Konwencja dotycząca ochrony praw migrujących pracowników i członków ich rodzin z 1990 roku (ratyfikowana przez Armenię w roku 2013).

5.1 Zakończyć dyskryminację we wszystkich formach wobec kobiet i dziewcząt na całym świecie.

5.2 Wyeliminować wszelkie formy przemocy wobec kobiet i dziewcząt w sferze publicznej i prywatnej, w tym handel ludźmi, wykorzystywanie seksualne i inne formy wyzysku.

5.3 Wyeliminować wszelkie krzywdzące praktyki, takie jak wczesne i przymusowe małżeństwa, małżeństwa dzieci, a także okaleczanie żeńskich narządów płciowych.

5.4 Docenić nieodpłatną opiekę i pracę w domu przez zapewnienie usług publicznych, infrastruktury, ochrony socjalnej oraz przez promowanie wspólnej odpowiedzialności w gospodarstwie domowym i rodzinie, zgodnie z krajowymi uwarunkowaniami.

5.5 Zapewnić kobietom pełny i efektywny udział w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach w życiu politycznym, ekonomicznym i publicznym oraz równe szanse w pełnieniu funkcji przywódczych.

5.6 Zapewnić powszechny dostęp do ochrony zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz korzystanie z praw reprodukcyjnych, zgodnie z Programem Działań Międzynarodowej Konferencji na Rzecz Ludności i Rozwoju, Pekińską Platformą Działania i dokumentami końcowymi ich konferencji przeglądowych.

5.A Przeprowadzić reformy zapewniające kobietom równe prawa w dostępie do zasobów ekonomicznych, prawa własności, sprawowania kontroli nad gruntami i innym mieniem, usług finansowych, dziedziczenia oraz zasobów naturalnych, zgodnie z prawem krajowym.

5.B Upowszechnić korzystanie z technologii, w szczególności technologii informacyjnych i komunikacyjnych, by przyczyniać się do wzmocnienia pozycji kobiet.

5.C Przyjąć oraz wzmocnić polityki i skuteczne ustawodawstwo promujące równość płci oraz wzmacniające pozycję kobiet i dziewcząt na wszystkich szczeblach.

c) ustawodawstwo i polityka wewnętrzna w Armenii

  1. Zagwarantowanie równych praw i szans obu płciom w procesie decyzyjnym oraz w sferze społecznej i politycznej;
  2. Poprawę sytuacji społecznej i ekonomicznej kobiet (w tym poprzez stworzenie systemu promocji zatrudnienia);
  3. Zagwarantowanie poprawy stanu zdrowia kobiet;
  4. Wyrównanie szans w dziedzinie edukacji;
  5. Wyeliminowanie przemocy wobec kobiet;
  6. Wzmocnienie roli środków masowego przekazu i instytucji kultury w rzetelnym informowaniu o sytuacji kobiet, ich problemach politycznych i społecznych;
  7. Przeprowadzenie reform strukturalnych mających na celu wprowadzenie równych praw i szans kobiet i mężczyzn.
  • udoskonalenie krajowych mechanizmów postępu równości płci;
  • osiągnięcie równego udziału kobiet i mężczyzn w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji;
  • przezwyciężenie dyskryminacji ze względu na płeć w obszarze społecznym i gospodarczym;
  • wzmocnienie pozycji ekonomicznej kobiet;
  • zapewnienie pełnego udziału kobiet w edukacji i nauce;
  • poszerzenie równych szans dla kobiet i mężczyzn w sektorze zdrowia;
  • ogólne zapobieganie dyskryminacji ze względu na płeć.

„1. Ustawodawstwo cywilne opiera się na zasadach równości, samodzielności woli i niezawisłości majątkowej uczestników regulowanych przez nie stosunków, nienaruszalności własności, swobody umów, niedopuszczalności samowolnej ingerencji w sprawy prywatne, konieczności swobodnego wykonywania prawa obywatelskie, zapewnienie przywrócenia naruszonych praw, ich ochrona sądowa.

2. Obywatele i osoby prawne nabywają i wykonują prawa obywatelskie z własnej woli i we własnym interesie. Mogą swobodnie ustalać swoje prawa i obowiązki na podstawie umowy, ustalać wszelkie warunki umowy, które nie są sprzeczne z prawem.”

„Przedsiębiorca to samodzielna działalność osoby wykonywana na własne ryzyko, której głównym celem jest czerpanie korzyści z używania własności, sprzedaży towarów, wykonywania pracy lub świadczenia usług”

Kodeks Rodzinny, już na wstępie, w art. 1 ust. 3 ustanawia małżeńską równość kobiet i mężczyzn:

„Kobiety i mężczyźni mają równe prawa w chwili zawarcia małżeństwa, w małżeństwie, po rozwiązaniu małżeństwa[4]

„Prawo rodzinne wywodzi się z potrzeby wzmacniania rodziny, budowania relacji rodzinnych opartych na wzajemnej miłości i szacunku, wzajemnej pomocy i odpowiedzialności wszystkich członków rodziny, niedopuszczalności samowolnej ingerencji w sprawy rodziny, priorytetu wychowywania dzieci w rodzinie, zapewnienia niezakłóconego realizacji swoich praw przez członków rodziny, możliwości sądowej ochrony tych praw.”

Artykuł 83: Krajowe i terytorialne listy wyborcze partii (bloku)

4. W pierwszej części ogólnokrajowej listy wyborczej partii, bloku partii, każdej z partii wchodzących w skład bloku, poczynając od pierwszej liczby, liczbę przedstawicieli każdej płci, wyrażoną w potrójnej liczbie dowolnej liczby całkowitej (1 -3, 1-6, 1-9 i tak do końca listy) nie powinien przekraczać 70%.

10. Liczba przedstawicieli każdej płci na terytorialnej liście wyborczej partii startującej w wyborach (bloku partii startujących w wyborach) nie może przekraczać 70%.

[…]

Artykuł 130. Zgłaszanie kandydatów na członków rad miejskich Erywania, Giumri i Wanadzoru

Par. 2, ust.2: Począwszy od pierwszego numeru listy wyborczej partii (bloku) i każdej z partii wchodzących w skład bloku, liczbę przedstawicieli każdej płci, trzykrotnie przez dowolną liczbę całkowitą (1-3, 1-6, 1 -9, a więc nieprzerwanie – do końca listy), nie powinien przekraczać 70 proc.


Wnioski

RITA

Załącznik nr 1

[1] W 2010 roku organizacje kobiecy powołały „Koalicję przeciwko przemocy przeciwko kobietom w Republice Armenia”, która była głównym projektodawcą przyjętej Ustawy

[2] Np. “Implementation of the European Neighbourhood Policy in Armenia Progress in 2014 and recommendations for actions. SWD (2015) 63 final, Brussels, 25.3.2015”

[3] CEPA zobowiązuje Armenię do instytucjonalnego zwiększenia i zagwarantowania równości i szanse dla płci, wprowadzenia ustawodawstwa antydyskryminacyjnego (m.in.  z powodów płci)

[4] Warto w tym miejscu podkreślić, że eksperci zajmujący się ochroną praw czlowieka zarzucają ustawodawstwu rodzinnemu Armenii możliwość dyskryminacji związków nieformalnych oraz zawieranych na zasadach religijnych (np. mieszkających w Armenii Jazydów), z uwagi na brak ochrony prawnej. Wynikać to ma z normy zawartej w art. 1 ust. 2: „Uznawane jest tylko małżeństwo zawarte w organach stanu cywilnego”


[1] Rząd Armenii pierwsze sprawozdanie z realizacji MCR opublikował w 2005, jednakże postawiono sobie zbyt ambitne cele, poszerzając cele i przyśpieszając terminy wobec tych wymaganych przez ONZ, że w efekcie cele do osiągnięcia były „możliwe” lub „prawdopodobne”

[2] Rada została zlikwidowana przez następnego Premiera – Arama Sarkisjana

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *