Raport z realizacji warsztatów w Armenii w dniach 7-8 czerwca 2023 w ramach projektu „Wsparcie przedsiębiorczości i rozwoju kariery zawodowej wśród kobiet w Republice Armenia

Analiza przedwstępna

  • Małgorzata Szafoni „Analiza regulacji polskich i unijnych w zakresie wsparcia rozwoju i przedsiębiorczości wśród kobiet (aspekt rozwoju zawodowego i przedsiębiorczości) oraz propozycji recepcji polskich doświadczeń”;
    Analiza zawiera szczegółowe omówienie polityki i strategii na rzecz równości płci i dorobku prawnego Unii Europejskiej. Autorka omówiła w analizie m.in. programowanie wsparcia przedsiębiorczości kobiet w UE w ramach wieloletnich ram finansowych (RMF), równouprawnienia w ramach RMF, priorytetów w programowaniu funduszy europejskich organizacji i sieci wsparcia w UE. W drugiej części analizy analityczka omawia analogiczne polskie rozwiązania w zakresie wsparcia rozwoju i przedsiębiorczości kobiet, w tym funkcjonowanie instytucji Pełnomocnika do spraw Równego Traktowania, Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania, programowania wsparcia w Polsce (obszary interwencji, umowy partnerskie, zasady równościowe w programach i projektach krajowych, instrumenty wsparcia, organizacje i sieci wsparcia w Polsce i in.).
  • dr Żaneta Gwardzińska-Chowaniec – „Ogólna analiza sytuacji prawnej kobiet w prawie polskim i unijnym”;
    Analiza dotycząca ochrony praw kobiet w Polsce, w tym w zakresie praw i wolności konstytucyjnych, norm prawa pracy, promocji zatrudnienia oraz ustawy antydyskryminacyjnej. Autorka analizuje również analogiczne uregulowania dotyczące praw kobiet w Unii Europejskiej.
  • Marek ReszutaAnaliza ogólnego stanu ekonomiczno-społecznego Armenii, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet”;
    Kompleksowy materiał zawierający analizę sytuację i zmiany w sytuacji gospodarczej Armenii w latach 2015-2022 wraz z oceną zmian zachodzących po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej w 2022 roku). W analizie uwzględniono takie czynniki jak zmiany w PKB, wpływu ponadnormatywnego napływu osób do Armenii w 2022 roku, zwiększenia się napływu środków finansowych po wybuchu wojny na Ukrainie, inflacji, aprecjacji drama armeńskiego, deficytu budżetowego i długu zagranicznego, poziomu biedy, sytuacji emerytów w Armenii, bezrobocia, różnic w rozwoju gospodarczym regionów Armenii oraz dostępu do edukacji. W analizie, po informacjach ogólnych, omówiono sytuację kobiet w poszczególnych obszarach (edukacja, emeryci itd.)
  • Marek Reszuta „Analiza systemu prawnego Republiki Armenii, ze szczególnym uwzględnieniem praw kobiet”;
    Analiza zawierająca omówienie rozwoju statusu prawnego kobiet w Armenii od czasów średniowiecznych, poprzez okres ZSRR i niepodległej Armenii po roku 1990 oraz omówienie tradycyjnego modelu roli kobiet w życiu Ormian. W materiale omówione są prawa kobiet wg Konstytucji Republiki Armenii, umów międzynarodowych, których stroną jest Armenia, ustawodawstwa wewnętrznego oraz polityki w zakresie praw kobiet realizowanej przez kolejne rządy Armenii.

Wysłuchaj wywiadu z Markiem Reszuta nt. sytuacji kobiet w Armenii w podcaście “Wielka Szachownica – rozmowy o Wschodzie”:

Realizacja warsztatu-szkolenia dla kobiet w Armenii

  • kobiety wskazały przede wszystkim ormiański model rodziny, w którym na mężczyzn spada obowiązek utrzymywania rodziny i pracy zawodowej, zaś miejsce kobiety jest „w domu”. Dodatkowa praca kobiety nie może w tym systemie kolidować z rolą matki, żony i gospodyni domowej, zaś dodatkowe jej zajęcie tolerowane jest gdy jest to „wykonywanie hobby”, a nie jako praca zarobkowa.
  • brak podstawowej wiedzy wśród kobiet na temat zasad prowadzenia działalności, prawa podatkowego, zasad rachunkowości i księgowości itd. Ich zdaniem koniecznym byłoby organizowanie cyklicznie przez państwo, organizacje pozarządowe i zagraniczne warsztatów w tym zakresie;
  • brak informacji na temat rządowych, pozarządowych i zagranicznych programach pomocowych dla kobiet, w tym na temat możliwości finansowania rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej.
  • uzyskały informacje na temat istoty przedsiębiorczości oraz poznały środowisko przedsiębiorczości społecznej, spektrum inicjatyw społecznych i biznesowych;;
  • określiły swoje preferencje zawodowe i możliwości realizacji biznesu zgodnego z umiejętnościami i pasjami życiowymi;
  • określiły swoje kompetencje przedsiębiorcze, poznając swoje mocne i słabe strony w tym zakresie,
  • przeanalizowały inspirujące studia przypadków odnoszących sukcesy przedsiębiorczyń, określając wzorce do naśladowania
  • poznały mechanizmy wsparcia przedsiębiorczości kobiet (inkubatory przedsiębiorczości, sieci i platformy, wsparcia, programy pomocowe i inne);
  • zapoznały się z tradycyjnymi i alternatywnymi metodami pozyskiwania funduszy.

Obejrzyj wywiad z Dorotą Halicką nt. przeprowadzonych warsztatów w Armenii w podcaście “Wielka Szachownica – rozmowy o Wschodzie”:

Analiza regulacji prawnych

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej:

Artykuł 32
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.

2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.  
Konstytucja Republiki Armenii:

Artykuł. 14.1 Wszyscy ludzie są równi wobec prawa. Zakazana jest dyskryminacja ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, światopogląd, poglądy polityczne lub inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub inne cechy osobiste lub warunki społeczne charakter.  
Kodeks Pracy RP

Artykuł 11³. Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna  
Kodeks Pracy Armenii

Artykuł 3.

Zasady prawa pracy: 3) równość stron stosunków pracy bez względu na płeć, rasę, narodowość, język, pochodzenie, obywatelstwo, status społeczny, religię, stan cywilny i cywilny, wiek, przekonania lub poglądy, przynależność do partii, związków zawodowych lub organizacji społecznych, inne okoliczności niezwiązane z cechami biznesowymi pracownika;  
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy RP

Artykuł 23. Małżonkowie mają równe prawa i obowiązki w małżeństwie. Są obowiązani do wspólnego pożycia, do wzajemnej pomocy i wierności oraz do współdziałania dla dobra rodziny, którą przez swój związek założyli.

Artykuł 24. Małżonkowie rozstrzygają wspólnie o istotnych sprawach rodziny; w braku porozumienia każdy z nich może zwrócić się o rozstrzygnięcie do sądu.  



Kodeks rodzinny Armenii:

Artykuł 1 ust. 3 Kobiety i mężczyźni mają równe prawa w chwili zawarcia małżeństwa, w małżeństwie, po rozwiązaniu małżeństwa  
Artykuł 1 ust. 1 Prawo rodzinne wywodzi się z potrzeby wzmacniania rodziny, budowania relacji rodzinnych opartych na wzajemnej miłości i szacunku, wzajemnej pomocy i odpowiedzialności wszystkich członków rodziny, niedopuszczalności samowolnej ingerencji w sprawy rodziny, priorytetu wychowywania dzieci w rodzinie, zapewnienia niezakłóconego realizacji swoich praw przez członków rodziny, możliwości sądowej ochrony tych praw
Kodeks cywilny RP:

Artykuł. 43¹ Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową  
Kodeks cywilny Armenii:

Artykuł 2 Przedsiębiorca to samodzielna działalność osoby wykonywana na własne ryzyko, której głównym celem jest czerpanie korzyści z używania własności, sprzedaży towarów, wykonywania pracy lub świadczenia usług
Kodeks Wyborczy RP:

Artykuł 211 § 3. Na liście kandydatów:

1) liczba kandydatów – kobiet nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na liście;

2) liczba kandydatów – mężczyzn nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na liście.














Kodeks Wyborczy Armenii:

Artykuł 83: Krajowe i terytorialne listy wyborcze partii (bloku)

4. W pierwszej części ogólnokrajowej listy wyborczej partii, bloku partii, każdej z partii wchodzących w skład bloku, poczynając od pierwszej liczby, liczbę przedstawicieli każdej płci, wyrażoną w potrójnej liczbie dowolnej liczby całkowitej (1 -3, 1-6, 1-9 i tak do końca listy) nie powinien przekraczać 70%.

10. Liczba przedstawicieli każdej płci na terytorialnej liście wyborczej partii startującej w wyborach (bloku partii startujących w wyborach) nie może przekraczać 70%.  

Artykuł 130. Zgłaszanie kandydatów na członków rad miejskich Erywania, Giumri i Wanadzoru

Par. 2, ust.2: Począwszy od pierwszego numeru listy wyborczej partii (bloku) i każdej z partii wchodzących w skład bloku, liczbę przedstawicieli każdej płci, trzykrotnie przez dowolną liczbę całkowitą (1-3, 1-6, 1 -9, a więc nieprzerwanie – do końca listy), nie powinien przekraczać 70 proc.

Analiza społeczno-gospodarcza Armenii

Wypracowane propozycje działań na rzecz kobiet w Armenii

Wspieranie wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy – niwelowanie luki płacowej i luki emerytalnej:

Ułatwienia w godzeniu życia rodzinnego i zawodowego

Uznanie pracy nieodpłatnej (za prace nieodpłatną polski Rząd uznaje pracę wykonywaną przez kobiety w domu; podjęcie tego tematu w strategii państwowej ma na celu zwiększenie świadomości na temat wartości pracy domowej kobiet; zdaniem Fundacji jest to w Armenii element niezbędny):

Promowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych:

Wzmocnienie potencjału i pozycji społecznej kobiet i dziewcząt:

Realizacja w Republice Armenii kampanii społecznych uwrażliwiających na zjawisko przemocy domowej zwłaszcza wobec kobiet

Działania na rzecz wzmocnienia potencjału i pozycji społecznej kobiet i dziewcząt:

Gromadzenie i analizowanie danych dotyczących sytuacji kobiet w sporcie

Kampanie społeczna uwrażliwiająca na potrzebę ochrony kobiet i dziewcząt przed wykorzystywaniem seksualnym

Upowszechnianie informacji na temat sposobów przeciwdziałania naruszeniom godności kobiet i dzieci oraz eliminowania treści o charakterze seksualnym

Wnioski

Uważamy również za konieczne, jako działania ad hoc:

RITA

Projekt współfinansowany ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu RITA – Przemiany w regionie, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji

Zapraszamy do lektury materiałów dotyczących w/wym. programu na stronie CyvicPortal.org

Foto: mykaleidoscope.ru


[1] ustawa stanowi implementację następujących dyrektyw: dyrektywy Rady 86/613/EWG z dnia 11 grudnia 1986 r. w sprawie stosowania zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn pracujących na własny rachunek, w tym w rolnictwie, oraz w sprawie ochrony kobiet pracujących na własny rachunek w okresie ciąży i macierzyństwa (Dz. Urz. WE L 359 z 19.12.1986, str. 56; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 1, str. 330); dyrektywy Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzającej w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (Dz. Urz. WE L 180 z 19.07.2000, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 20, t. 1, str. 23); dyrektywy Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. WE L 303 z 02.12.2000, str. 16; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 79); dyrektywy Rady 2004/113/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. wprowadzającej w życie zasadę równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług (Dz. Urz. UE L 373 z 21.12.2004, str. 37); dyrektywy 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy (wersja przeredagowana) (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006, str. 23); dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/54/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie środków ułatwiających korzystanie z praw przyznanych pracownikom w kontekście swobodnego przepływu pracowników (Dz. Urz. UE L 128 z 30.04.2014, str. 8); dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 79)

[2] dr Żaneta Gwardzińskia-Chowaniec – „Ogólna analiza sytuacji prawnej kobiet w prawie polskim i unijnym”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *